Voedingsmiddelen die depressie helpen bestrijden

Melk

Het is een goede bron van vitamine D. Als je een zeer laag gehalte aan deze voedingsstof in je lichaam hebt, kan dat soms depressie veroorzaken. Een Noorse studie wees uit dat mensen die een vitamine D-supplement gebruikten een jaar later minder depressief waren dan degenen die dat niet deden. Houd je niet van melk? Verhoog de D in uw dieet met verrijkte granen en sappen en vis in blik.

kalkoen

De traditionele Thanksgiving-vogel heeft de proteïne-bouwsteen tryptofaan, die je lichaam gebruikt om serotonine te maken. Dat is een hersenstof die een sleutelrol speelt bij depressie, zeggen onderzoekers. Sommige antidepressiva werken zelfs door zich te richten op de manier waarop uw hersenen serotonine gebruiken. Je kunt hetzelfde humeurverhogende effect krijgen van kip en sojabonen.

Paranoten

Deze snack is rijk aan selenium, dat je lichaam helpt beschermen tegen kleine, schadelijke deeltjes die vrije radicalen worden genoemd. Een studie toonde aan dat jonge mensen die niet genoeg van deze voedingsstof in hun dieet hadden, vaker depressief waren. De onderzoekers konden echter niet zeggen dat laag selenium depressie veroorzaakte. Slechts één paranoot heeft bijna de helft van uw dagelijkse behoefte aan het mineraal, dus zorg ervoor dat u beperkt hoeveel u eet. Andere voedingsmiddelen met dit mineraal zijn bruine rijst, mager rundvlees, zonnebloempitten en zeevruchten.

Wortels

Ze zitten vol met bètacaroteen, die je ook kunt krijgen van pompoen, spinazie, zoete aardappelen en meloen. Studies hebben deze voedingsstof in verband gebracht met lagere depressieniveaus. Er is niet genoeg bewijs om te zeggen dat het de aandoening kan voorkomen, maar het kan geen kwaad om meer in je dieet te krijgen.

Kokkels en mosselen

Deze zeevruchtenfavorieten zijn een goede bron van B-12. Sommige onderzoeken zeggen dat mensen met een laag vitamine-gehalte vaker depressief zijn. Het kan zijn dat een gebrek daaraan een tekort veroorzaakt aan een stof genaamd s-adenosylmethionine (SAM), die uw hersenen nodig hebben om andere chemicaliën te verwerken die uw humeur beïnvloeden. Als je op zoek bent naar ander B12-voedsel, probeer dan mager rundvlees, melk en eieren.

Koffie

Een scheut cafeïne kan een oppepper zijn waardoor je je meer gemotiveerd voelt. Maar als u postpartumdepressie of paniekstoornis heeft, suggereren sommige onderzoeken dat uw symptomen erger kunnen worden. Andere onderzoekers zeggen dat een kopje Joe het risico op depressie kan verminderen, hoewel ze niet zeker weten waarom.

More Stories
Als je banaan neemt met je ‘smoothie’ … kan het maar beter groen zijn